1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: سخاوت زیاد دوستان را می افزاید ودشمنان را به دوستی می کشاند.
منبع: شرح غرر الحکم۴⁄۵٩٢
2- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: آدم سخاوتمند، به خدا و بهشت نزدیک است و به مردم نزدیک است و از آتش به دور است.
منبع:مسند،ج1،ص295
3- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: آدم سخاوتمند از غذای مردم می خورد تا آن ها هم از غذای او بخورند.
منبع: مسند،ج1،ص295
4- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: سخاوت، درختی است در بهشت که شاخه هایش در دنیا است، پس هر کس به شاخه ای از آن درآویزد، به بهشت می رود.
منبع: مسترک، ج7،ص14
5- حضرت امام عسگری (علیه السّلام) فرموده اند: جود و سخا اندازه ای دارد که اگر از آن تجاوز کند اسراف میشود، احتیاط و محکم کاری اندازه ای دارد که اگر از حدش فزون تر شد ترس خواهد بود ،صرفه جویی و اعتدال در صرف مال اندازه ای دارد که اگر از آن بیشتر شود بخل است وشجاعت ودلیری اندازه ای دارد که اگر از حدش بگذرد تهور و بی باکی خواهد بود.
منبع: بحار 17،ص218
6- حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در سخنرانی خود فرمودند : آیا به شما خبر ندهم از بهترین شیوه در دنیا و آخرت ؟ گذشت از هر کس که به تو ستم کرده ، پیوست کنی با هر که از تو بریده و احسان به هر که هم به تو بدی کرده و بخشش به هر که هم تو را دریغ داشته.
منبع : اصول کافی جلد 4 ،ص 325
7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند : سه مورد از مکارم دنیا و آخرتند : در گذری از کسی که به تو ستم کرده و پیوند کنی با کسی که از تو بریده و بردباری کنی هنگامی که با تو نادانی کنند.
منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 327
8- ابی حمزه ثمالی گوید : شنیدم علی بن الحسین (علیه السّلام) می فرمودند : چون روز رستاخیز شود، خدا تبارک و تعالی اولین و آخرین را در یک سرزمین گرد آورد ، سپس جارچی جار کشد کجایند اهل فضل؟ پس پیشاهنگان مردم برخیزند و فرشته ها آنان را دیدار کنند و بگویند فضل شما چه بوده است؟ در پاسخ گویند: ما پیوند می کردیم با هر که از ما می برید و بخشش می کردیم به هر که از ما دریغ می کرد و گذشت می کردیم از هر که به ما ستم می کرد، فرمودند: به آنها گفته شود: راست گفتید، به بهشت در آیید.
منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 327
9- حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: بر شما باد به گذشت، زیرا نیفزاید برای بنده جز عزت، از هم بگذرید، خدا به شما عزت دهد.
منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 329
10- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند : پشیمانی بر گذشت بهتر و آسانتر است از پشیمانی بر کیفر.
منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 329
11- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: زشت ترین عیبها کم گذشتی از لغزش مردم و بزرگترین گناهان شتاب کردن در انتقام است.
منبع: غررالحکم ص 537
12- حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) فرموده اند: حق اخلاقی آن کس که به تو بد کرده این است که او را عفو نمایی و اگر بدانی عفو تو مضر است و او را به تجرّی و تجاوز وا می دارد، برای کیفر او، از قانون و مردم نصرت می طلبی.
منبع: مکارم الاخلاق، ص 234
13- اسمعیل بن فضل هاشمی از حضرت امام صادق (علیه السّلام) سوال کرد: چرا حضرت یعقوب طلب عفو فرزندان را به تعویق انداخت، ولی یوسف فورا برادران گناهکار خود را بخشید و برای آمرزش آنان دعا کرد: حضرت دو جواب فرمودند: اول آنکه جوان از پیر رقیق القلب تر است به این جهت یوسف از عذر خواهی برادران زودتر متأثر شد و آنان را فورا بخشید. دوم آنکه فرزندان یعقوب به یوسف ستم کرده بودند، یوسف خود صاحب حق بود و آن را فورا بخشید، ولی یعقوب که باید حق دیگری را ببخشد، به تعویق انداخت که سحر شب جمعه برای آنان طلب آمرزش نماید.
منبع: سفینه،((قلب))،ص442
14- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: نعمت خدا در خوشیها بخشش و تفضل است، و در سختیها پاکیزه شدن از گناه.
منبع : تحف العقول، ٣۶١
www.ez12.persianblog.ir
با تشکر از انتخاب شما